wat is het

De Madoera Plusgroep is een wekelijks uur
vol uitdagende creatieve activiteiten: 
zelfreflectie, leren leren, samenwerken en spelen.
Voor begaafde kinderen van 4 tot 12 jaar,
samen met max 6 kinderen per leeftijdsgroep, 
in Amersfoort en Hilversum.
Leren denken, durven, doen en doorzetten!

 

foto-1

Wie bouwt de hoogste toren van spaghetti en marshmallows?

Hij moet ook stevig genoeg zijn om een knuffelbeest te kunnen dragen.

Zelf een constructie verzinnen, testen en verbeteren!

 

 

 

* Het gaat om een meerjarenprogramma met ieder jaar weer nieuwe, op de leeftijd afgestemde opdrachten; de kinderen kunnen dus van hun 4e t/m 12e jaar meedoen. 


* Je kunt elk moment in- en uitstappen, ook midden in het jaar. 


* Elke Plusgroeples bestaat uit 4 vaste elementen: 
           1)    reflectie
           2)    leren leren
           3)    denken-durven-doen-doorzetten 
           4)    spelen


* In de jongste groep zitten deze elementen verweven in een speelse thematische scheppende ontdekkingsreis, waarin we ons gezamenlijk begeven en waarin ik vooral volg en uitnodig. 

foto-2

 

Tegelvloeren ontwerpen, wat nou als… 

 

 

Reflectie

De les begint met een onderwijsleergesprek. Eén kind trekt een kaartje met een stelling waarover we in gesprek gaan. Bijvoorbeeld over leerstrategieën, mindset, hooggevoeligheid, intensiteit. Herkennen de kinderen dit bij zichzelf of juist niet, hoe werkt dat bij jou en hoe ga je daar mee om? De kinderen merken dat ze niet de enige zijn die wel eens ergens tegen aan loopt en wisselen tips uit. Hierdoor ontstaat onderlinge erkenning. Ze voelen zich gezien en ‘normaal’, niet alleen. Waarin zijn we hetzelfde en mag je anders zijn dan anderen? Ze ontwikkelen een eigen taaltje en humor. Samen met passende peers een groeiproces gaan, is van meerwaarde voor de identiteitsvorming. Het leukste vind ik als er echte ontdekkingen worden gedaan qua zelfinzicht. Bijvoorbeeld als er een braaf pleasend antwoord wordt gegeven zoals: “Ja, dan moet je doorzetten…” – een gevleugeld begrip bij de Plusgroep – en ik de stelling onderuit haal door juist het tegenovergestelde te beargumenteren; dan worden ze helemaal wakker en kan er op hoog niveau gediscussieerd worden. 

foto-3


Een vogelnest bouwen, hoe doen ze dat toch? 

 

 

Leren leren

Dit betekent dat de kinderen vaardigheden op doen, die je mist als je alles eigenlijk al weet en kunt. Uit onderzoek blijkt dat veel hoogbegaafden metacognitief slecht functioneren en dat hóe je over leren denkt, grote invloed heeft op hoe goed het lukt. Dus gaan we ánders leren denken, de baas worden over je eigen gedachten om bijvoorbeeld met perfectionisme en faalangst om te gaan. Wat zijn helpende gedachten en wat hinderende gedachten en hoe kan je die ombuigen? Kan je zien waar je een vaste mindset hebt (‘dit kan ik niet, dat kan ik wel’) en kan je dat omzetten naar een groeimindset (‘ik kan mezelf ontwikkelen’)? In de Plusgroep spreken we denken, voelen én willen aan. Met extra veel nadruk op denken en beschouwen, omdat deze kinderen hier echt behoefte aan hebben. Hooggevoeligheid en sterke individuele wilskracht zijn ook kenmerken van begaafdheid en krijgen alle ruimte. 

Ook faalangstreductie, je eigen lichaamssignalen waarnemen, fysieke ontspanningstechnieken en oefeningen ter ontwikkeling van een positief zelfbeeld en goede executieve functies horen bij leren leren. In een thematisch leerproject oefenen ze specifieke leervaardigheden en betrekken deze op zichzelf door zich af te vragen: hoe werkt dat eigenlijk bij mij? Ik zie de kinderen groeien. Ze gaan het beter bij zichzelf herkennen wanneer ze automatisch uitwijken. Ze krijgen lol in het aangaan van uitdagingen. Ze zijn echt trots als ze een angst overwinnen. Ze nemen zich bewust hun eigen persoonlijke leerdoel voor en ontwikkelen meer eigenaarschap over hun ontwikkeling. Wat zou jij het allerliefst willen leren of maken?
foto-4

 

Hoe teken je krom en zie je het recht in de bolle spiegel? 

 

 

Denken, durven, doen & doorzetten

De kern van de les bestaat uit een interessante of frustrerend moeilijke activiteit. Handen uit de mouwen; we gaan weer iets doen vandaag! Soms kunstzinnig, soms iets bouwen, tekenen, ontwerpen, schrijven, puzzelen, filosoferen, discussiëren… Daar denk je misschien eerst eens even over na, dan verzamel je moed, je gaat het doen of op z’n minst proberen - want van proberen kan je leren - en dan is het een kwestie van doorzetten maar. Als je gaat klussen, bouwen, handwerken of knutselen, heb je te maken met de weerstand van materie. Daar heb je met je hoofd geen macht over dus dat is frustrerend. Veel slimme kinderen zitten vooral in hun hoofd. Door met hun handen te werken, nodig je ze uit zich ook veilig te gaan voelen in hun lijf. Als het niet op deze manier lukt, bedenk dan een andere oplossing. Zo bereik je via het hoofd toch de handen. 

Welke activiteiten doen we door het jaar heen? 

* Prikkelende opdrachten speciaal voor hoogvliegers om het analytisch, creatief en praktisch denken te bevorderen; praktisch, talig, rekenkundig, filosofisch of kunstzinnig. 
* Oefenen van ruimtelijk inzicht door met blokken en tegeltjes bouwsels om te zetten van 3D naar 2D en vice versa.  
* Een kunstzinnig doorzettersproject. Ze zijn zelf creatief bezig, geven elkaar feedback en kijken naar kunst. De verhalen motiveren omdat ze meeleven met bekende kunstenaars die ondanks weerstand tóch hun weg vonden. 
* Uitdagend moeilijke opdrachten en puzzels met rekenen, taal, begrijpend lezen. Geef niet te snel op maar laat je hersens kraken. 
* Samenwerken aan moeilijke bouwplaten, een fijn-motorische uitdaging die veel doorzettingsvermogen vraagt. 
* Een uitgebreid project, werkstuk of lapbook maken naar eigen keuze met uitdagende extra opdrachten die de meervoudige intelligentie van Gardner en de taxonomie van Bloom aanspreken, zoals de hogere executieve functies: analyseren, evalueren en creëren. 

foto-5

 

Puzzels maken en moeilijke opdrachten durven aangaan

 

 

Spelen

Hebben we nog tijd, dan doen we een spelletje. Een lekker moeilijk spel natuurlijk, en misschien verzinnen we er zelf wel eigen spelregels bij. Of juf heeft weer zo’n rare bewegingsoefening waarbij je hersenhelften zowat van in de knoop raken. We oefenen automatiseren (van tafels, topo en woordjes) in combinatie met bewegen en diep concentreren, omdat veel begaafde kinderen dit vermijden, wat op den duur problemen oplevert. Als je een spel of smartgame speelt, wat is dan je strategie? Waarom doe je iets, zoals je het doet? De oudste kinderen spelen een coöperatief maatschappelijk discussiespel, waarin ze een eigen wereld besturen en er samen over nadenken hoe je dat het beste kunt doen. Dat gaat er soms fel aan toe!