ervaringen

Jij stelt me gerust én je moedigt me aan; daardoor heb ik geleerd om meer te durven proberen. Ik zei altijd dat ik geen zin had, maar eigenlijk durfde ik gewoon niet. Of ik ben bang om fouten te maken. Maar nu vind ik dat minder erg.  

Anna-Mae, 12 jaar

Thuis gehoord: Superleuk. Alles van de Plusgroep is leuk! Alleen maar positieve signalen. Het is te kort!

Kind kijkt heel erg uit naar de Plusgroep. Die les vindt ze het allerleukst. 

Mijn kind is ontzettend dol op de Plusgroep, ze zou het liefst de hele week Plusgroep hebben. 

Kind was superblij met Plusgroeplessen in de lockdown, ze had twinkelende ogen. Ze voelde zich echt aangesproken. 

ouders

Ik weet nu beter wat ik wil leren en dat ik moet oefenen om dat te bereiken. Het is normaal dat ik het niet meteen kan. Vroeger deed ik eigenlijk altijd maar wat, ik wist helemaal niet dat leren ook te maken had met willen. 

Casper, 11 jaar

Mijn kind kijkt er erg naar uit. Hij wordt goed uitgedaagd. Wat fijn dat er extra aandacht is voor uitdaging en leren leren.

Ze doet op een goede manier serieus over het werk, soms zuchtend over de weerstand maar: dit is belangrijk, dit doet er toe. Het gaat vooral om te leren leren; dat is waar mijn kind mee zit, dat kan ze nog niet. In de lockdown was het heftig. Ze raakte in het begin ook wel in de war van de Plusgroep. ‘Ik heb het nog niet gedaan dus ik kan het niet. Andere kinderen kunnen het wel, dus doe ik het maar niet.’ Ik ben dankbaar dat ze hierin kan groeien. 

ouders

Ik ben er trots op dat ik beter ben geworden met mijn leerdoel. Eerst vergat ik het steeds. Ik heb er op gelet en nu gaat het vanzelf beter. Dus nu ga ik een nieuw leerdoel kiezen. 

Manoe, 10 jaar

Mijn kind ervaart wel een contrast tussen de Plusgroep en de klas, want ze wil het liefst alleen maar serieuze gesprekken voeren met veel reflectie en dieper doorvragen en daar wordt ze bij de Plusgroep goed in bediend dus dat voelt voor haar als thuiskomen. 

ouders

Ik vind het nog wel eng om fouten te maken. Maar ik heb niet meer alleen die strenge stem. Ik heb ook positieve zelfpraat. Soms denk ik daaraan. 

Jessie, 9 jaar

⁠⁠⁠Mijn kind is enthousiast. Hij praat veel over de spelletjes, en integreert de kansberekening in het monopoliespel thuis.

Het samenwerken en de nieuwe onderwerpen die langskomen. Leuke opdracht: nadenken over hoe het leven voor een blind meisje is. 

ouders

Ik vind jouw lessen heel leuk, vooral de doe-lessen. Soms is het supermoeilijk maar dan ben ik heel blij als het toch lukt. Het sommendoolhof was echt frustrerend! 

Sem, 8 jaar

Mijn kind vertelt vooral wat hij leuk vindt. Het samenwerken is fijn. 

ouders

Ik ben nu veel beter geworden in doorzetten. Als ik nu vastloop, vraag ik om hulp. Dan kan je zelf uit de kuil klimmen. 

Lasse, 7 jaar

Mijn kind vindt het allemaal heel erg leuk. Soms heeft hij het gevoel dat hij van alles af moet hebben, maar het is niet altijd duidelijk wat er dan af moet zijn. Mooi om te horen dat je zo insteekt op het proces. Ik zie progressie, hij zit er beter in. 

ouders

Hey! Ik ben altijd blij als jij er bent! 

Jim, 6 jaar 

Mijn kind kan mopperig zijn over de gewone lessen, ze verveelt zich in de klas. Ze denkt: ach, dat weet ik toch allemaal wel. Ze spreekt zich daarover niet uit in de klas. In de Plusgroep wordt ze uitgedaagd en kan ze meer aandacht krijgen doordat het een klein groepje is.

ouders

Ik kan heel goed zelf knutsels verzinnen. Weet je wat ik thuis allemaal gemaakt heb? … 

Lisa, 5 jaar

De open communicatie met leerkracht en ouders als ik als ouder een vraag/probleem heb, dat waardeer ik zeer. 

ouders

Kom, ik wil de allermoeilijkste puzzel maken met jou. 

Esma, 4 jaar